fbpx
Sztuka wystąpień publicznych

Jak ujarzmić strach przed wystąpieniem publicznym?

 

Na wstępie zaznaczę tylko, że strachu nie da się zabić, zdusić, wyjąć i wyrzucić do kosza na śmieci. Strach, lęk czy trema – jakkolwiek nazwiemy tego drania – jest naturalną reakcją organizmu człowieka przed trudnymi dla nas sytuacjami.

Stąd też tytuł dzisiejszego artykułu. Nie będzie tu przepisów na magiczne trunki, maści, zioła czy inne jeszcze paskudztwa, które chemicznie wpłyną na nasz umysł i dadzą nam przysłowiowego kopa. Ten tekst jest o działaniu, o pracy, jaką musisz wykonać, jeśli zależy Ci na ujarzmieniu tremy.

Zaznaczę jednak od razu, że jeśli Twoim problemem nie jest strach czy trema, a masz do czynienia z czymś znacznie silniejszym, nawiedzają Cię ataki paniki, koniecznie skorzystaj z porady fachowca. W tym przypadku samo wdrożenie poniższych kroków nie będzie wystarczające, a trzeba będzie poznać i przepracować powody, dla których w ogóle pojawiają się u Ciebie takie ataki.

1. Przygotuj się!

Brak odpowiedniego przygotowania to jedno z podstawowych źródeł stresu.
Odpowiednie – to słowo klucz. Zrobić byle jak plan wystąpienia, albo przedobrzyć z przygotowaniem nie ma nic wspólnego z określeniem odpowiedni. Jak zatem znaleźć złoty środek?
Niezależnie od tego, czy przygotowujesz 20 minutowe przemówienie, czy prezentację produktową albo „setkę” przed kamerą, w pierwszej kolejności weź kartkę i długopis.
Wypisz w punktach najważniejsze treści, o których koniecznie chcesz poinformować swoich odbiorców.
Najlepiej zrób to w punktach, w odpowiedniej kolejności, czyli w takiej, w jakiej zamierzasz opowiadać.
Unikaj długich, złożonych zdań. To już zrobi Twój mózg, który zawsze będzie skłonny do poszukiwania przedłużaczy i łączników typu „biorąc pod uwagę”, „jeśli się nad tym dłużej zastanowić”, „jeśli miałabym odpowiedzieć w skrócie” itp. Pomiń je, zajmiesz umysł niepotrzebnymi wstawkami i odejdziecie od meritum.

Ale jak wybrać te odpowiednie treści? Jak je zebrać, a kolejno pogrupować? Co zrobić, jeśli masz ich za dużo? Co zrobić, aby zostawić odbiorców z zaciekawieniem, z taką myślą – ja chcę Ją/Jego jeszcze usłyszeć? 

Poznaj sprawdzoną metodę pracy z Mapą Myśli według Architektki Komunikacji.

Co otrzymujesz w pakiecie?

  • 2 nagrania, 2 godziny szkolenia
  • zeszyt ćwiczeń, dzięki któremu poukładasz swoją wiedzę
  • dostęp do nagrań przez 12 miesięcy!

Znajomość tematu.
Zakładam, że jeśli coś prezentujesz, o czymś opowiadasz, to oznacza to, że temat merytorycznie znasz. Potrafisz więc o nim opowiedzieć, i nie zamierzasz czytać treści ze slajdów (sic!) lub z kartki. Wzoruj się na najlepszych mówcach, poszperaj wystąpienia mówców na TED lub TEDx i zobacz jak to powinno wyglądać.

2. Ustal zasady

Skoro już wiesz, o czym mówić, masz już gotowe wystąpienie, warto określić to, na co się zgadzasz, a na co nie. Wyobrażam sobie Twoją pierwszą reakcję – jak to możliwe, że ja mam ustalać zasady.

Zwyczajnie. To Ty decydujesz jaka będzie kolejność opowiedzianych informacji, o czym chcesz mówić, a które być może celowo chcesz pominąć, a także kiedy można zadać Ci pytania? Ustal te zasady (z organizatorami lub sama/sam ze sobą) wcześniej, nie minutę przed wejściem na scenę lub odpaleniem kamery. Rozumiesz co mam na myśli?
Rozumiem, że masz do zaprezentowania dane swojej firmy, albo ofertę, albo nowinki produktowe, ale nadal sposób, w jaki to zrobisz zależy wyłącznie od Ciebie.
Mając plan, będziesz wiedzieć, które momenty są dla Ciebie kluczowe oraz przewidzisz coś co może być zaskoczeniem?
Kolejno spisujesz pytania lub zagadnienia, które mogą być dla Ciebie kłopotliwe i przygotowujesz odpowiedzi na nie. Temu tematowi należy się zdecydowanie więcej uwagi, tu jedynie go sygnalizuję.


Dlaczego masz to zrobić? – pomyślisz. Przecież miałam Ci napisać o tym, jak ujarzmić stres/tremę, a nie pisać o takich oczywistościach!
Ano właśnie często zapominamy o tych oczywistościach, skupiając się na reakcji naszego organizmu, której po pierwsze nie wyeliminujemy, a po drugie, można nią zarządzać, jak złożonym projektem w korporacyjnym świecie.

Masz już zasady wystąpienia? Świetnie, wychodząc na „scenę” poinformuj o tym słuchaczy. Nie chodzi o to, aby widownia poznała układ Twojej prezentacji, tylko aby uporządkować całość, poza tym da Ci to chwilę na ujarzmienie pierwszego stresu, opanujesz trzymanie mikrofonu, przyjmiesz odpowiednią pozycję i będziesz gotowa (y) do rozpoczęcia.

3. Oddychaj!

Przyszedł czas na zaprzyjaźnienie się z czymś co i tak jest nieuniknione, czyli strachem.
Strach może paraliżować a może być bodźcem do działania. I choć może Ci się wydawać to pustosłowiem, to od Ciebie zależy jak będzie w Twoim przypadku.
Wyobrażam sobie sytuację, w której czuję nadchodzące wejście na scenę. Zamiast powtarzać w głowie słowa prezentacji skupiam się na oddechu. Głębokie oddychanie pozwoli doprowadzić odpowiednią ilość tlenu do mózgu i spowoduje, że nie zaczniesz opowiadać z zadyszką i drgającym głosem.

Wykonaj ćwiczenie oddechowe z tym video

https://www.facebook.com/architektkakomunikacji/videos/174863210437487/

4. Poznaj wroga

Poproszę Cię o zadanie sobie jednego pytania – czego tak naprawdę się boję?

I kolejno wypisania na kartce odpowiedzi na to pytanie. Tych strachów, które Cię blokują może być kilka. Pamiętaj, że jest to ćwiczenie, które wykonujesz z samą (-ym) sobą. Gdy już je wypiszesz, być może będzie ich kilka, zastanów się, co możesz zrobić, aby te problemy przestały Cię dotyczyć. Podam przykłady:

Jeśli boisz się tego, że przestanie działać mikrofon, napisz na kartce rzecz do wykonania – sprawdź nagłośnienie przed konferencją.

Jeśli Twoja obawa dotyczy ubioru albo włosów zapisz – założyć wygodny oddychający strój, związać włosy, aby Cię nie rozpraszały.

Jeśli myślisz o tym, że zapomnisz tego, co masz powiedzieć zapisz najlepiej w formie dokonanej, bo to dodatkowo Cię zmotywuje i odpowiednio nastawi na realizację celu – wygłosiłam prezentację/przemówienie bez pomyłki, ponieważ dobrze się do niej/niego przygotowałam (-em).

Jeśli natomiast boisz się tego, o czym mogą inni pomyśleć i pojawiają Ci się w głowie głosy mówiące np. ludzie pomyślą, że nie znam się na tym temacie, że nie jestem ekspertką (-em) zapisz – mam wiedzę w temacie XYZ, lub na temat XYZ wiem bardzo dużo, ponieważ skończyłam studia, szkolenia, przeczytałam taką i taką książkę, albo pracuję w branży tyle i tyle lat, mam szeroką wiedzę w tym temacie, albo napisałam w tym temacie pracę magisterką/doktorską znam się doskonale na tym temacie.

Powyżej to tylko przykłady tego jak możesz odpowiednio nastroić się przed wystąpieniem publicznym, co z kolei przełoży się na zmniejszenie poziomu Twojego stresu. Oczywiście wypisując odpowiedzi na te „strachy” bądź ze sobą szczera (-y). Jeśli brakuje Ci wiedzy na jakiś temat i to jest powodem stresu, zapisz sobie, np. przygotowując się do wystąpienia przeczytam to i tamto, skontaktuję się z tą osobą itp.

I jeszcze jedno przypomnienie. Ćwicz swoje wystąpienia tak często jak potrzebujesz. Nie ma optymalnego, wspólnego dla wszystkich czasu na przygotowanie się do takiego wydarzenia. Jednemu zajmie to jeden dzień innemu 2 godziny, inny będzie potrzebował tydzień. A ludzie, którzy przychodzą Cię posłuchać, nie przychodzą po to, żeby Cię „zgnoić”, nie zakładaj więc, że jest inaczej. Rób swoje i skup się na sobie i swoim celu, co na koniec dnia pozwoli Co to ujarzmić tremę.

https://www.facebook.com/architektkakomunikacji/videos/1043544582681796/

Pamiętaj, że aby wszystko poszło po Twojej myśli musisz wykonać wszystkie powyższe zadania. I nie tylko myślec o tym, że wykonasz, tylko to zrobić. Każdy z nas odczuwa strach. Tak samo jak każdy z nas jest w stanie nauczyć się pracować nad tym strachem.

Przygotowałam dla Ciebie zeszyt ćwiczeń. Chcesz go otrzymać? Koniecznie napisz o tym w komentarzu i zostaw adres mailowy, w odpowiedzi otrzymasz ode mnie zeszyt ćwiczeń, z którym przejdziesz przez powyższe punkty i przygotujesz się do wystąpienia.

Bądź na bieżąco, aby dowiedzieć się, jak możesz wywoływać efekt WOW! Jak pozbyć się strachu przed mówieniem do innych, jak pozbyć się chaosu w głowie, jak poukładać wypowiedź, która skutecznie zaprowadzi Cię do serca i portfela odbiorców.

Ten efekt jest na wyciągnięcie ręki, a ja Ci pokażę, jak możesz go osiągnąć? 

Zrób dziś pierwszy krok i pobierz mega skuteczną „Strategię 4 kroków”, dzięki której dowiesz się, jak zabrać się do przygotowania wystąpienia online? 

Zacznij już dziś! Ucz się i wdrażaj!

Nie chcesz się nigdzie zapisywać, Ty potrzebujesz pomocy już dziś?Napisz do mnie i umów się na 10 minutową rozmowę, podczas której poznam Twój problem i przedstawię plan działań. kontakt@architektkakomunikacji.pl. 

Możesz też od skorzystać z gotowego pakietu. Sprawdź tu –>