fbpx
idea to waluta
Sztuka wystąpień publicznych

Jak występować publicznie? czyli jak robią to mówcy TED

Według twórców konferencji TED (Technology, Entertainment and Design) idea to waluta XXI wieku, czytamy w książce autorstwa Carmine Gallo „Mów jak TED”.

Czy oglądasz prezentacje i wystąpienia na konferencjach TED? Jeśli jeszcze nigdy nie miałaś (-eś) okazji to jest to miejsce, w którym warto zacząć przyglądać się temu, jak wygląda doskonale przygotowane wystąpienie publiczne. W tym artykule zebrałam najważniejsze według mnie elementy wystąpień TED opisane w książce Carmine Gallo odkrywając dla Ciebie tajniki mistrzowskich prezentacji.

Zaznaczę jednak, że czuję niedosyt. W jednym artykule nie da się opisać wszystkiego. Jest to więc pierwszy z serii artykułów, które na temat wystąpień TED napiszę.

Stay tuned!



Moim celem było zainspirowanie Cię do wprowadzania pewnych zmian w wyuczonych schematach wystąpień i prezentacji, które do tej pory stosowałaś (-eś). Jeśli swoje pierwsze przemówienia masz jeszcze przed sobą, to chcę dać Ci listę wskazówek, które warto ćwiczyć i wdrażać.

Zwróć uwagę na to, że metod komunikacji jest wiele. Ale misją Architektki Komunikacji jest wybieranie tych najlepszych i najbardziej wartościowych.

Zastanawiam się, do której grupy byś się zaliczyła/zaliczył?

Czy bliższa Ci jest grupa osób, które są dobre w wystąpieniach publicznych, być może mają to coś, co powoduje, że w naturalny sposób umieją okiełznać tremę. Szybko się uczą, a żartami i anegdotami sypią jak z rękawa?

A może zapiszesz się do grona osób, które nie mają wrodzonych predyspozycji (jeśli w ogóle takie istnieją) do występowania publicznie, potrzebują więcej czasu na przygotowanie, ale cały czas szlifują swój warsztat, lubią się rozwijać i poszukiwać inspiracji aby stawać się lepszą wersją siebie z dnia poprzedniego oraz potrzebują pracować nad opanowaniem tremy?

To jest oczywiście mój autorski podział, proszę nie sugerować się tym, że przeprowadzam tu jakieś badanie. W każdej z tych grup występują osoby bardzo różnorodne, z różnymi predyspozycjami i możliwościami, a także oczekiwaniami. Co jest jednak wspólne dla wszystkich? Każdy z nas potrzebuje uczyć się i być na bieżąco, szkolić swoje umiejętności i nie osiadać na laurach.

Wszyscy wielcy mówcy byli najpierw złymi mówcami.

Ralph Waldo Emerson

Wracając jednak do wystąpień TED. Znacie hasło „Ideas worth spreading”? To właśnie myśl przewodnia przyświecająca TED. Od ludzi, którzy występowali podczas TEDx w Polsce wiem, że jest to unikatowe doświadczenie. Dla niektórych było ono trudne, a może nawet najtrudniejsze, z jakimi przyszło im się zmierzyć w ich zawodowej karierze. I co ciekawe to są zdania prawników, lekarzy, dziennikarzy. Jak to możliwe?

Pewna dokumentalistka Daphne Zuniga, opisała TED jako „zgromadzenie, na którym najwięksi na świecie przedsiębiorcy dizajnerzy, naukowcy i artyście prezentują wspaniałe nowe idee w czymś, co można nazwać Cirque du Soleil dla umysłu”. Źródło: The Future We will Create Inside the World of TED” film dokumentalny.

Podstawowym zadaniem mówcy TED jest zachęcenie słuchaczy do jakiegoś określonego działania. Może być to zmiana myślenia w konkretnym temacie, zmiana postępowania w jakimś obszarze, a finalnie polepszenie życia całych społeczności.

Jest jednak coś magnetycznego, co przyciąga do oglądania TED i pokrewnych wydarzeń – TEDx. To angażujący sposób, w jakim mówcy opowiadają. W jaki sposób mówią o swoich paskach, ideach, o tym co jest wspólne nam wszystkim. Co zatem trzeba zrobić, aby opowiadać jak mówca TED. Oto kilka wskazówek.

  1. Najlepsza prezentacja trwa ok. 20 minut

    Czy wiesz, że 18-20 minut, podczas którego każdy mówca TED wygłasza swoje wystąpienie, to optymalny czas aby zbudować napięcie, opowiedzieć i spointować historię, a na koniec przekazać ważną ideę? Jak to możliwe? To jest cały proces, który składa się w jedną całość, aby określić jak będzie działało Twoje wystąpienie na odbiorców, czy Twoja idea zostanie rozpowszechniona. 

  2. Wzbudzaj u ludzi emocje i uwolnij mistrza

    Kurator wystąpień TED Chris Anderson twierdzi, że najlepsze wystąpienia, z największą liczbą emocjonalnej więzi ze słuchaczami, mają szansę wystąpić wtedy, gdy mówca przemawia w sposób bezpośredni, obnaża się przed słuchaczami. Dlaczego? Słuchacze mają wówczas możliwość dostrzeżenia mówcy, czyli Ciebie, Twojej pasji, marzeń, emocji, które Ci towarzyszą, oraz Twojej wyobraźni.
    Trudno jest przekonać ludzi odnosząc się wyłącznie do logiki, potrzebne są emocje.
    Co można zatem zrobić aby wzbudzić swoimi prezentacjami emocje odbiorców?
    Rozłóż jedną z ostatnich prezentacji, którą wygłosiłaś (-eś) na czynniki pierwsze. Sprawdź ile w niej jest dowodów i danych, a ile emocji i wiarygodnych refleksji, którymi dzieliłaś (-eś) się wygłaszając ją. Jeśli tych ostatnich jest zbyt mało warto to przemyśleć i przepracować. 

  3. Pokaż swoją pasję

    Najlepsze prezentacje przedstawione przez największych mówców pokazywały ich pasję. Jeśli robisz coś, w czym nie odnajdujesz pasji, trudno Ci będzie wejść na poziom mistrzowski.
    Co mam na myśli, jeśli przedstawiasz prezentację jakiegoś produktu lub usługi albo nawet idei, z którą się nie utożsamiasz, to jak chcesz przekonać do niej/niego ludzi? Doceniaj odbiorcę, on naprawdę szybko wyczuje to, że ściemniasz, i to niezależnie od „sceny” i okoliczności wystąpienia. Autentyczność to podstawa. 

  4. Ucz się opowiadania historii

    Na pewno nie jeden raz słyszałaś (-eś) o story telling’u. I jeśli wydaje Ci się, że Ty nie potrafisz opowiadać historii to jesteś w dużym błędzie.
    Przypomnij sobie sytuację z przeszłości, gdy w gronie przyjaciół przy ognisku opowiadaliście historie? Albo gdy zakochani ze swoim partnerem snuliście historie o swoim przyszłym życiu, rodzinie? To jest właśnie story helling.
    O storytelling’u bardzo ciekawie w swoim wystąpieniu na TED opowiedział Andrew Stanton („The clue to a great story”). Według niego opowiadanie historii to nic innego jak opowiadanie żartów. Wiesz co jest na końcu (czyli znasz pointę), wiesz, że wszystko o czym w danej chwili opowiadasz prowadzi Cię do konkretnego celu, czyli do tego momentu, w którym wszyscy zaczynają się śmiać. Dobrze by było aby Twoje wystąpienie prowadziło również do pewnej prawdy, która potwierdza to, kim jesteśmy. Historie są częścią człowieczeństwa, historie łączą ludzi, pozwalają nam budować mosty, ale i podziały pomiędzy ludźmi. Co myślisz o takiej myśli, że nie ma człowieka, którego nie da się pokochać, jeśli pozna się Jego historię.
    Dobra opowieść powinna zaczynać się od obietnicy, obietnicy zmiany.

    Drama is anticipation mingled with uncertainty 
    Dramat jest oczekiwaniem pomieszanym z niepewnością 
    William Archer 

    Jeśli więc chcesz opowiadać doskonałe historie zastanów się, w jaki sposób wykreować u Twoich słuchaczy oczekiwanie na rozwiązanie, na zakończenie. Spróbuj zrobić wszystko aby Twoi słuchacze poczuli niepewność, aby Twoja odpowiedź na zadane im pytanie była nieoczywista. Nieoczywista dla nich, bo to, że Ty znasz odpowiedź na zadane przez Ciebie pytanie jest rzeczą oczywistą.
    Podpowiem Ci tylko, że niepewność w opowiadanej historii zbudujesz wtedy, gdy bohater Twojej opowieści popadnie w konflikt, zmieni się, odwróci od standardowego przypisanego mu zachowania. Czyż nie to właśnie dzieje się w filmach? Czy nie jest właśnie tak, że czekasz na spełnienie obietnicy, którą dał reżyser, a gdy ta przychodzi czujesz satysfakcję, smutek, żal, gniew lub radość. Emocje połączone z obietnicą dają efekt w postaci doskonałej historii.
    Na koniec napiszę jednak coś co być może Ci się nie spodoba, ale no cóż tak właśnie jest – opowiadanie historii rządzi się swoimi prawami, to, o czym dziś piszę to wskazówki, ale nie twarde reguły. Tu potrzebna jest metoda prób i błędów, ale również podpatrzenie tego, jak historie opowiadają twórcy filmów. 

  5. Poznaj oczekiwania widowni i zostaw wartość 

    Co to jest wartość prezentacji? W dużym uproszczeniu to jest treść tego, o czym chcesz powiedzieć podczas swojego wystąpienia, to ta wisienka na torcie. To co chcesz, żeby zostało ze słuchaczami to właśnie wartość.
    Ale chwileczkę, to nie jest wszystko. Aby prezentacja była pełna potrzeba jeszcze pozostałych elementów, o których pisałam, przede wszystkim emocji i humoru, o czym nieco później.
    Jest jeszcze coś, z czym chcę Cię zostawić. To wskazówka, która pomoże Ci przekazywać nie tylko najlepszą wartość, wyposażoną w dawkę emocji, ale również dotrzeć do umysłów i uczuć słuchaczy. Mów ludziom a nie do ludzi. Czy wiesz jaka jest różnica?
    Mówiąc do ludzi wychodzisz z pozycji eksperta, władcy, osoby wiedzącej lepiej i więcej, która naucza, ocenia, wskazuje i jednocześnie tworzy barierę między sobą a słuchaczami. W takiej sytuacji słuchacz może poczuć się przytłoczony, onieśmielony, trudno Ci będzie przekonać wszystkich do tego, aby poszli za Twoimi wskazówkami.
    Gdy mówisz słuchaczom to tak jakbyś prowadził rozmowę z rodziną czy przyjaciółmi przy stole. Schodzisz z piedestału i dzielisz się swoją wiedzą, łączysz się w rozmowie, pozostajesz otwarty na dialog. To niewątpliwie najtrudniejsza z umiejętności.  

  6. Dawka humoru nie zaszkodzi

    Czy zauważyliście, że świetni mówcy potrafią opowiadając swoje historie wywoływać również śmiech? Jeśli spojrzymy na jakiekolwiek wystąpienie TED okazuje się, że faktycznie humor jest jednym z elementów udanego wystąpienia. I nie chodzi o to, aby rozpocząć swoje wystąpienie od słabego lub wyświechtanego kawału, który właśnie wyświetlił się na facebook’u, tylko o spointować swój trudny, ekspercki wywód w humorystyczny sposób.
    Przykładem z polskiego podwórka jest @JaninaDaily, królowa statystyki, zawsze stosuje kilka zabawnych elementów w swoich wystąpieniach, np. zamiast mówić, że coś ją ucieszyło powie „jaram się jak lampion w roraty”.
    Żebyśmy się dobrze zrozumieli, poziom i rodzaj anegdot, które chcecie włączyć do wystąpienia jest uzależniony od tego:
    – o czym mówisz
    – jaką masz widownię
    – jaką jesteś osobą. 
    Jeśli nie umiesz stosować aluzji nie rób tego, jeśli boisz się, że kogoś urazisz to zdecydowanie nie stosuj takich zabiegów. Jeśli nie umiesz opowiadać kawałów ok trudno. Spróbuj zastanowić się czy nie masz jakiejś anegdoty do opowiedzenia ze sobą w roli głównej, umiejętność śmiania się (ale nie szydzenia czy wyśmiewania się) z samego siebie wywołuje u słuchaczy pozytywne odczucia, ponieważ pozwala zburzyć pierwsze mosty.

  7. Zaskocz ich!

    Jest to element stosowany w każdym dobrym filmie czy książce. Aby podtrzymać uwagę słuchacza warto zastanowić się, w którym momencie powinien nastąpić zwrot akcji. To jest taki moment, w którym Ty i Twoja historia zapadacie w pamięci słuchaczy. Wiąże się to z ładunkiem emocjonalnym słuchaczy. 
    Zaskoczenie czy też zwrot akcji doskonale pokazuje wystąpienie Billa Gatesa podczas TEDx pt. „Mosquitos, malaria and education”.
    Cóż takiego zrobił. Opowiadając o malarii wypuścił z pojemnika, który miał ze sobą na scenie, kilka komarów pointując to następującymi słowami:

    There’s no reason only poor people should have the experience.

    Spokojnie komary nie były nosicielami malarii, czym skontrował dopiero chwilę później. Ale co się wydarzyło w głowach słuchaczy?Pojawiła się myśl, że oni również w wygodnej klimatyzowanej sali, w środku USA mogą zostać ukąszeni przez komara i zachorować na tę śmiertelną chorobę. 
    Pomyślcie czy jesteście w stanie zastosować podobne zaskoczenie podczas Waszych wystąpień?

  8. Ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz

    O tym, że trening czyni mistrza każdy wie, jednak to, w jaki sposób trenowani są mówcy TED to już pewna historia. Okazuje się, że doskonałe wystąpienie kosztuje nie dziesiątki a setki godzin przygotowań.
    Mówcy TED ćwiczą pod okiem ekspertów, stawiają czoła swoim strachom i emocjom, są wysłuchiwani przez specjalistów z różnych dziedzin i otrzymują informację zwrotną na temat tego, jakie zmiany w ich wystąpieniu można wprowadzić, aby było ono lepiej zrozumiane. 
    Jeśli mogę dać Ci najlepszą z rad to aby sprawdzić jakość a także wartość swojego wystąpienia, trzeba ćwiczyć najpierw przed samym sobą a potem przed innymi. Da Ci to możliwość spojrzenia na siebie i dostrzeżenia mocnych i słabych stron. Stąd moja nierozłączna propozycja nagrywania siebie i swoich wystąpień, a potem wałkowanie ich tak długo, aż poczujemy, że to jest właśnie ta wersja, którą chcemy zaprezentować światu. 

Moja podróż przez TED nadal trwa. Lektura książki zajęła mi znacznie dłużej niż normalnemu człowiekowi. Za każdym razem, gdy autorka przywołuje jakieś wystąpienie TED, ja natychmiast musiałam je obejrzeć. I wiecie jaką miały one część wspólną? Za każdym razem w moich oczach pojawiały się łzy. Pojawiały się emocje, te głębokie, te których nie pokazujemy spacerując ulicą do pracy, siedząc w komunikacji miejskiej. To musi zatem działać prawda?

Bądź na bieżąco, aby dowiedzieć się, jak możesz wywoływać efekt WOW! Jak pozbyć się strachu przed mówieniem do innych, jak pozbyć się chaosu w głowie, jak poukładać wypowiedź, która skutecznie zaprowadzi Cię do serca i portfela odbiorców.

Ten efekt jest na wyciągnięcie ręki, a ja Ci pokażę, jak możesz go osiągnąć? 

Zrób dziś pierwszy krok i pobierz mega skuteczną „Strategię 4 kroków”, dzięki której dowiesz się, jak zabrać się do przygotowania wystąpienia online? 

Zacznij już dziś! Ucz się i wdrażaj!

Nie chcesz się nigdzie zapisywać, Ty potrzebujesz pomocy już dziś?Napisz do mnie i umów się na 10 minutową rozmowę, podczas której poznam Twój problem i przedstawię plan działań. kontakt@architektkakomunikacji.pl. 

Możesz też od skorzystać z gotowego pakietu. Sprawdź tu –>